박사,
Stanford University 컴퓨터음악전공 (세부전공 : 오디오비주얼 인터렉티브 실시간 제어),
200206
석사,
Boston Univ. School for the Arts (세부전공 : Computer music composition),
199606
학사,
추계예술대학교 기타 (세부전공 : 작곡과),
199202
경력
국제분과 위원,
SIG CHI 학술대회,
(2013.~2015.)
공동조직위원장,
한국HCI 학술대회,
(2013.~2013.)
이사,
한국 감성과학회,
(2012.~2015.)
분과위원장,
ITI 뉴미디어 프로젝트,
(2012.~2015.)
조직위원,
한국HCI 학술대회,
(2009.~2015.)
소장,
Intermedia Performance Lab.,
(2008.09~ )
논문
Analysis on musical characteristics of trot style during the Japanese colonial period,
The Asian International Journal of Life Sciences,
201904
A proposal on popular music analysis for songwriters,
The Asian International Journal of Life Sciences,
201904
Methodology for music analysis from structural perspective: Focusing on TV animation theme songs,
The Asian International Journal of Life Sciences,
201904
Effects of sound arts education program using technologies for improvement of creativity,
The Asian International Journal of Life Sciences,
201904
Development of Science and Art Fusion STEAM Program for Korean students from disadvantaged backgrounds - Focusing on Grades 4 to 9,
The Asian International Journal of Life Sciences,
201812
Content development for rhythm education in applied music through the enhancement of the rhythmic sense: Focus on physical activities,
The Asian International Journal of Life Sciences,
201812
Piano education for adults that use e-Learning: Focus on Microlearning,
The Asian International Journal of Life Sciences,
201812
The analysis on rhythm characteristics of yu-haeng-ga during the Japanese colonial period: Focusing on dance rhythm,
Asia-pacific Journal of Multimedia services convergent with Art, Humanities, and Sociology,
201809
A Study of Culture and Arts Education Program Using Technology - Focusing on Sound Creation Activities,
Asia-pacific Journal of Multimedia services convergent with Art, Humanities, and Sociology,
201809
굿거리장단과 룸바 클라베의 리듬 융합을 통한 한류 음악 콘텐츠 개발,
예술인문사회 융합 멀티미디어 논문지,
201705
K-POP 음악을 위한 융합 리듬 콘텐츠 개발,
예술인문사회 융합 멀티미디어 논문지,
201703
Creating Music Rhythm Contents by Combining Korean and Cuban Traditional Rhythms,
Asia Life Sciences-The Asian International Journal of Life Sciences,
201702
초등학교 5~6학년을 대상으로 한 공감각 융합인재교육(STEAM) 프로그램,
예술인문사회 융합 멀티미디어 논문지,
201702
A study of appropriateness of applied music education in designated vocational training facilities,
Information (Japan),
201702
보컬 가창 훈련을 위한 CAI 개발 연구,
한국HCI학회 논문지,
201611
일제 강점기 사랑과 이별 소재 대중가요 가사 속 여성 지칭 명사의 특징,
대중서사연구,
201608
Study on the application of cultural arts education service for corporates - Corporate case studies,
Information (Japan),
201608
Education of constellations in Eastern and Western cultural art through a STEAM program,
Information (Japan),
201604
일반5: 1945-1959년 한국 대중가요 가사의 특징: 사랑과 이별의 정서를 중심으로,
음악과 민족,
201604
A Study on the Relationship between the Rhythm Structure and Psychological Symptom: Focusing on the Film 『The Hours』,
Science & Engineering Research Support SoCiety,
201509
경우의 수를 활용한 리듬 교육 콘텐츠,
한국콘텐츠학회 논문지,
201508
스릴러 영화에서 테레민 악기의 음악적 연출,
한국콘텐츠학회 논문지,
201504
한국대중가요에서의 기쁨과 슬픈 감성을 위한 가사 비교 연구,
한국콘텐츠학회 논문지,
201503
영화 <디 아워스(The Hours)>에서의 인물심리와 화음진행의 상관관계
The Relationship Between the Harmony Progression and the Emotional Symptoms of Characters in the Movie, <The Hours>,
한국콘텐츠학회논문지,
201411
융합인재교육(STEAM) 프로그램을 통해 배우는 공감각의 감성적 표현 연구
Research on the Emotional Expression of Synesthesia through STEAM Education Program,
한국콘텐츠학회논문지,
201308
저역서
사용자 경험 혁신 (User Expereience Innovation),
이프레스,
20141015
학술발표
STEAM 프로그램 개발 ‘가상환경과 미래직업,
한국HCI학회,
20190213
Development of STEAM Program for Multicultural School Education - Focused on Art Education,
인문사회과학기술융합학회,
20180406
Development of practical music rhythm education contents using physical activities - Focused on the Eurhythmics-Adult Piano Education Using Micro-Learning.,
인문사회과학기술융합학회,
20180406
Seungyon-Seny Lee. Research Trends and Tasks on Popular Music Analysis from the Viewpoint of Songwriter,
인문사회과학기술융합학회,
20180406
The analysis on rhythm characteristics of yu-haeng-ga during the Japanese colonial period: Focusing on dance rhythm.,
인문사회과학기술융합학회,
20180406
A Study of Culture and Arts Education Program Using Technology - Focusing on Sound Creation Activities,
인문사회과학기술융합학회,
20180406
Adult piano education using micro-learning,
인문사회과학기술융합학회,
20180406
음악 콘텐츠의 감성추천 서비스 음악과 가사와의 상관관계에 관한 연구= A Study on Correlation of the sensitivity of the content recommendation service music and lyrics,
한국콘텐츠학회,
20160520
우주를 배경으로 한 영화의 사운드 연구= A Sound Study on the Universe film - 2001 : A Space Odyssey,
한국콘텐츠학회,
20160520
보컬 음정 정확도 향상을 위한 코스웨어 개발 연구= A Study on the Courseware Development for Vocal Pitch Accuracy Improvement,
한국콘텐츠학회,
20160520
Education of Orbital Movement and Eastern and Western Cultural Art through STEAM Program,
인문사회과학기술융합학회,
20151214
Study of Application of Cultural Art Education Service for Corporate - Regarding Corporate Case Studies,
인문사회과학기술융합학회,
20151214
Fusing Korea and Cuban Rhythms to Derive Rhythm Contents for Popular Music,
인문사회과학기술융합학회,
20151214
서사영화『Quo Vadis』와 『El Cid』의 라이트모티프 특징 분석,
한국콘텐츠학회,
20150501
주파수의 다운 샘플링시 발생 에러에 대한 연구,
한국콘텐츠학회,
20150501
「Metropolis Pt.2: Scenes From a Memory」의 음악 연출과 기법 연구,
한국콘텐츠학회,
20150501
전자음악 제작 기법에 관한 고찰 ‘샘플링 기법을 중심으로 ,
한국콘텐츠학회,
20150501
범죄영화 속 음악적 전개에 따른 내러티브 -음악감독 미클로스 로자(Miklos Rozsa)의「이중배상(Double indemnity)」 과 「더 킬러스(The Killers)」를 중심으로-,
한국콘텐츠학회,
20141121
상반된 두 감성과 음악적 요소의 상관관계 연구,
한국콘텐츠학회,
20141121
어두운 감성 표현을 위한 한국 대중가요의 음악적 특징연구,
한국콘텐츠학회,
20141121
대중 가요의 음악적 요소와 신나는 감성과의 상관관계 연구,
한국콘텐츠학회,
20141121
한국대중음악에서 어두운 감성음악의 가사연구,
한국콘텐츠학회,
20141121
한국대중가요에서의 음악적 구성요소와 감성분류 편안한의 상관관계 연구,
한국콘텐츠학회,
20141121
서사영화에서의 인물 묘사와 음악적 특징 -영화 [Ben-Hur]를 중심으로,
한국콘텐츠학회,
20141121
가요에서의 ‘경쾌한’ 과 ‘감정적’ 감성의 가사 비교 연구,
한국콘텐츠학회,
20141121
인간의 심리를 다룬 스릴러 장르에서의 음악적 연출,
한국콘텐츠학회,
20141121
창작자 및 청취자간 음악 인지에 따른 감성차원의 상호작용 연구= Study of the interaction of emotion dimensions according to music recognition by the creators and listeners,
한국콘텐츠학회,
20141121
대중 가요의 음악적 요소와 신나는 감성과의 상관관계 연구= A Study of the correlation between the musical elements and exciting sensibility of popular music,
한국콘텐츠학회,
20141121
The Relationship Between Music Elements and Emotional Symptom Throughout the Movie, 『The Hours』,
Korea Contents Association,
20140627
A Study of Vocal Training with Performance,
Korea Contents Association,
20140627
A Study of Ad lib Vocal Technique - The Effect of Yolanda Adams in Black Gospel Style -,
Korea Contents Association,
20140627
세종대왕 작품을 기반으로 한 융합인재교육 프로그램 개발,
한국콘텐츠학회,
20130712
'oops i did it again'의 편곡에 따른 가창 스타일 변화의 연구,
한국콘텐츠학회,
20130712
백남준의 예술 작품을 기반으로 한 융합인재교육(STEAM)프로그램 개발= The development of STEAM program based on the Artworks of Nam June Paik,
한국HCI학회,
20130131
STEAM 교육 연구= Study of STEAM Education: Digital application, Art+Mobil,
한국HCI학회,
20130131
Research on the emotion expressin presented by expansion thinking and artistic activies through STEAM education,
International conference on art &humanities,
20130111
STEAM reserch using arts and game: Using ART+mobile in case study,
International conference on art &humanities,
20130111
Methodological study of STEAM education for teachers in art:kinetic arts &balancing principle,
International conference on art &humanities,
20130111
The development of STEAM program based on the artworks of NAM JUNE Paik,
International conference on art &humanities,
20130111
백남준의 예술 작품을 기반으로 한 융합인재교육(STEAM)프로그램 개발,
한국감성과학회,
20121124
카세트 테이프를 이용한 융합인재교육 프로그램 연구 개발,
한국감성과학회,
20121123
Analog Convergence Education Program and Digital Convergence Education Program for STEAM,
대한인간공학회,
20120525
Methodological Study of STEAM Education in Arts for Teachers,
대한인간공학회,
20120525
STEAM Arts Education in the Development of Teaching Materials,
대한인간공학회,
20120525
예술교사를 위한 융합교육 프로그램 개발에 관한 방법론적 연구,
한국감성과학회,
20120511
융합교육(STEAM)에서의 음악교육 수업자료 개발,
한국감성과학회,
20120511
모바일 게임을 이용한 융복합 교육 프로그램 연구,
한국감성과학회,
20120511
인터랙티브 미디어 아트에서의 아날로그 감성 표현의 상호작용에 대한 연구: Golan Levin의 인터랙티브 미디어 아트 작품“The Manual Input Sessions”(2004)를 중심으로,
한국감성과학회,
20120511
Intermedia Performance,
KAIST,
20110804
실시간 인터랙티브 소리를 이용한 빛의 착시 효과 연구,
한국HCI학회,
20110126
근전도(EMG)센서를 활용한 인터랙티브 퍼포먼스 기법 연구,
HCI Korea,
20100127
Intermedia Collaboration,
ADADA,
20091218
Shadow Dancer: A New Dance Interface with Interactive Shoes,
6th International Conference on Cyberworlds,
20080923
E-Performance,
The International Conference of the Arts in Society,
20080708
HCI 2007 Project Report: Physical Interaction Design for Sound,
The 5th Asia Digital Art and Design Association,
20071222
Interactive Flower: The optical fiber flower controlling sound and music,
The 4th International Conference on Enactive Interfaces 2007,
20071122
Rubby: Two degree-of-freedom Interface with Haptic and Auditory Feedback,
The 4th International Conference on Enactive Interfaces 2007,
20071119
HCI Project Report: Physical Interaction Design for Sound,
Asia Digital Arts and Design Association,
2007
Simultaneous Virtual Performance,
CT국제심포지움,
2007
전시작품
Dreams of a Dream: Part I (20min), Part II (20min), Part III (20min),
The School of Music at Arizona State University,
201410
당첨은 꿈꾸는가?(Dreaming of Jackpot?,
아르코 예술극장 대극장,
201304
인터미디어 퍼포먼스'태아는꿈꾸는가?',
아르코예술극장 대극장,
201209
Synchronous,
대학로예술극장,
201109
Intermedia Performance "k번째 시간",
대학로예술극장,
201009
중앙국립박물관 100주년 기념 개관공연,
서울국립중앙박물관,
200910
국립중앙박물관 100주년 기념 폐막공연,
서울국립중앙박물관,
200910
j-th Time,
대학로예술극장,
200909
i-th Time,
한국예술종합학교대극장,
200809
Radio France Festival 공연 방송 및 몽펠리에 신문게재,
200807
대구 국제 뉴미디어아트 페스티발,
대구문화예술회관,
200709
Agape Dance Group Performance,
Robin Howard Theater, London,
200702
ICMC(International Computer Music Conference),
뉴올리언즈 대학교,
200611
대구 국제 뉴미디어아트 페스티벌,
대구문화예술회관,
200609
New Stage Concert, CCRMA Knoll,
CCRMA Knoll, Stanford,
200607
Rencontres Internationales Paris/Berlin,
Podewil; d'art contemporain de la ville, 베를린,
200311
Sonic Circuits X International Festival of Electronic Music and Art,
St. Paul, 미네소타,
200304
Agora Festival,
Espace de Projection, IRCAM 빠리,
200206
Primavera en La Havana 2002,
Centre Arts, Havana,
200203
프로젝트
과학문화활동지원 사업,
한국과학창의재단,
(2017.~ )
융합인재교육(STEAM) 프로그램 개발 과제: 과학·예술 융합형:공감각과 수학예술,
한국과학창의재단,
(2016.~ )
융합인재교육(STEAM) 프로그램 개발 과제: 과학·예술 융합형: 아트(AT), 문화(CT), 정보(ICT), 그리고 직업(MT),
한국과학창의재단,
(2015.~ )
교육기부 활성화 사업, 교육기부 프로그램 개발 사업단 문화예술 교육기부 컨설팅 운영,
한국과학창의재단,
(2015.~ )
신진연구자 지원사업: 예술교사를 위한 재교육 프로그램의 연구개발,
한국연구재단,
(2014.~ )
신진연구자 지원사업: 예술교사를 위한 재교육 프로그램의 연구 개발,
한국연구재단,
(2013.~ )